On the road again

28 mei 2023 - Santa Marta, Colombia

Na 7 dagen op de camping in Medellin, besluiten we om verder te gaan naar de oostkant van Colombia want daar waren we nog niet geweest. Natuurlijk rijden we via Quatapé en El penol. We overnachten op hetzelfde plekje aan het water als 4 jaar geleden. Niets veranderd. Vanaf Guatapé trekken we naar het oosten, waar we afdalen van 2800 meter naar 300 meter. Dit was qua temperatuur zeer goed te merken. We gaan dan ook van s’nachts 11 graden naar s’nachts 29 graden (vochtigheid ca. 73%). Geen oog dicht gedaan vannacht, mijn God wat is het heet. En dan moet de Amazone nog beginnen.

Zipaquirá: Natuurlijk doen we ook aan culturele ontwikkeling, dus op naar Zipaquirá. Hier bevindt zich de Cathedral de Sal. Oftewel een kathedraal gemaakt in een zoutmijn. Mega groot! Moeilijk te beschrijven, maar dit moet je met je eigen ogen 👀 gezien hebben. We overnachten naast de Cathedral, Eric vindt dit erg fijn, hij is tenslotte misdienaar geweest. Gelukkig zitten we weer op 2600 meter hoogte en is het heerlijk koel

Vanhieruit gaan naar Villa de Leyva. Na een een museum bezoek aan de oudste prehistorische fossielen dinausaurussen zitten we momenteel op het grootste plein van Colombia, 14.000 m2. En hebben net een heerlijke lasagne met een Colombiaans biertje genutttigd. Het lijkt wel vakantie. Ps. Eric neemt nog aardbeien 🍓 met warme chocolade op een spies toe. De specialiteit van Villa de Leyva.

Aratopca; we hebben weer een geweldige mooie rit achter de rug, dwars door de bergen 🏔️ met allemaal lieve dorpjes en vinden een prachtige overnachtingsplaats naast een restaurantje op een uitkijkpunt. We hebben hier een prachtige zonsondergang mogen aanschouwen, het leek wel alsof de aarde 🌍 in brand 🔥 stond.

De Chicamocha-kloof is een steile kloof die is uitgehouwen door de chicamocha rivier in Colombia. Met een maximale diepte van 2000 meter, een oppervlakte van 108.000 hectare en een lengte van 227 kilometer is de cañon de één na grootste ter wereld. Natuurlijk wilden we daar over heen met een kabelbaan, ondanks Eric’s hoogtevrees heeft hij het toch aan gedurfd. De oversteek duurde ruim 25 minuten, maar was geweldig!

El Playón: vandaag niet zo’n mooie slaapplek als gisteren. We staan nu op een truckstop en wasplaats. Het geluid van ronkende motoren gaat de hele nacht door. De ene vrachtwagen 🚛 komt, de andere gaat. Van slapen komt niet erg veel terecht, maar we hebben een piepende v-snaar, dus die moet gespannen worden en voor die klus staan we op de juiste plek. Vanmorgen om half 6 is Eric direct begonnen. Daarbij regent het en onweert het hier behoorlijk, al met al een deprimerende omgeving en hoop ik dat de klus snel geklaard is.

Aguachica: Even tanken ⛽️ en een kop koffie ☕️. Was even schrikken, als de pompbediende naar je toekomt. Dan krab je je wel even achter je oren, en vraag je je af of je op een verkeerde plek bent beland? Maar achteraf, heel vriendelijk 🤗.

La Magdalena: zoals eigenlijk wel te voorzien was, heeft de startaccu het nu ook begeven. Dit is niet verwonderlijk want hij zit er al 5 jaar in, maar tot vanmorgen toe deed hij het prima. Maar net als op Curaçao van het ene op het andere moment, zegt hij stop 🛑. Gelukkig hebben we er 2 stuks ( 1 startaccu en 1 huishoud accu) en kunnen we onze reis toch vervolgen naar Santa Marta. Hier hopen we morgen of overmorgen een nieuwe te kunnen scoren.

Palomino: Zo’n 70 km voorbij Santa Marta vinden we een schitterende camping aan het strand. We staan geparkeerd op het strand 🏝️ onder de palmbomen, waarvoor ons de vissers hun netten met vis handmatig binnen halen. Een paradijsje! De temperatuur is hier zo’n 35 graden en het koelt af tot zo’n 23 graden. Echter in de bus 🚌 wil de temperatuur niet zakken onder de 28 graden, wat betekent dat we een “hete” nacht achter de rug hebben. Om half 8 s’morgens is het al 28 graden, maar godzijdank staat er een heel zacht briesje. Zwemmen in de zee is niet aan te raden, daar er een hele sterke stroming staat. Maar geen probleem, we moeten toch eerst op pad, terug naar Santa Marta om een accu te kopen, en boodschappen in te slaan voor een week om daarna lekker terug naar de camping 🏕️ te gaan.

1. Milou:
    28 mei 2023
    Gaaaf, ik leef zo met jullie mee..wat een fijne verhalen..Santa Martha..ben ik vorig jaar nog geweest...schattig stadje.hoop dat t gelukt is met de accu
  2. Michel, Samantha, Indy & Mecx:
    28 mei 2023
    Wat veel en gave foto's! Mooie ervaringen allemaal weer. Volgende klus is een airco bouwen 😉
  3. Charlot en de boys:
    28 mei 2023
    Wat heerlijk om al jullie verhalen/belevenissen mee te beleven. En wat een prachtige foto's allemaal!!!! Zo reizen we ook een beetje vanuit onze stoel met jullie mee hihi. Veilige en vooral mooie voortzetting en succes met de reparatie. ENJOY xxx
  4. Marian Anneveldt:
    28 mei 2023
    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. En wat een Prachtige foto's.
    Veel Plezier en tot het volgende verslag!
  5. Annelies Hutter:
    28 mei 2023
    Geweldig om zo mee te lezen ! Prachtige foto’s!
  6. Rob en Marga:
    28 mei 2023
    Wat maken jullie veel mee en fijn dat Erik zo’n handige Harry is. Mooie reportage weer!
  7. Coby:
    Prachtige reis
    Prachtige foto's
  8. Mieke:
    29 mei 2023
    Frans zoekt nu via streetview alles op, ik heb net alle foto's weer bekeken. Wat mooi om jullie te mogen volgen.
  9. Dini Bakker:
    29 mei 2023
    Het is genieten van juliie verhaal. Super!
    Lieve groeten tante Dini.
  10. Roxanne en Wienand:
    Gaaf! En prachtige foto’s 🤩
  11. Ineke van nimwegen:
    29 mei 2023
    Geniet ervan jullie mooie avonturen
  12. Leonie Bongers:
    4 juni 2023
    Wat een reis zeg…….medellin ben ik vroeger….long time ago…..geweest, ze verkochten toen de baby’s op straat.
    Zal niet meer zo zijn tegenwoordig.
    Nog steeds veel armoede in Colombia?
    En de hitte in een camper….o jee……airco niet in te bouwen?
    Zonder alles van auto’s te weten kun je zo’n reis niet maken natuurlijk.
    Ben voorzichtig in het amazone gebied……zijn jullie moeders niet ongerust?
    Prachtige foto’s
    Groetjes van Fons en Leonie