File

18 mei 2023 - Medellín, Colombia

10-05-2023:

Vandaag van Cachagüi naar Silvia gereden, via de Panamericana nr. 25 , afstand 275 km. Tijdsduur bijna 8 uur!!! Een schitterende route 🗺️, door de bergen ⛰️, maar vanwege de vele bochten en steile hellingen nam het veel tijd in beslag. En als je achter een vrachtwagen 🚛 rijdt die niet harder dan 20 km per uur de berg opgaat, dan kun je nagaan dat je niet erg opschiet. De vertraging ivm de landsliding in december, viel hartstikke mee. De weg is al gedeeltelijk hersteld en er was 1 rijbaan afgesloten, dit betekende slechts 15 minuten wachten. Dus om de beurt rijden. Helaas géén off-road voor Eric. Eind van de dag komen we bekaf aan bij Finca-La Bonanza. Maar we werden zo verschrikkelijk gastvrij onthaald, ongelofelijk. Het restaurant was gesloten maar de eigenaresse, wilde niet dat wij zonder eten naar bed gingen. En om 19 uur klonk de bel 🛎️, het diner 🍽️ is ready!! Wijnglazen, kaarsen 🕯️, het leek wel een 5 ***** restaurant. ( zie foto ) het diner bestond uit gerookte zalm, pasta en zelfgemaakt brood. Fantastisch wat een lieve mensen. Even een weetje: de finca was vroeger het hoofdverblijf van een Major Cali cartel 😳 Het blijkt dat er in deze regio veel coke velden zijn.

11-05-2023:

Bon dia, vanmorgen gehoord dat er 25 mei een mogelijkheid is om te verschepen naar Miami. Dit betekent dat we uiterlijk 20 mei in Cartagena moeten wezen. Dus plank gas……! Op naar Cartagena , qua kilometers niet zo ver zo’n 900 km, maar qua reistijd wel. Op z’n snelst zo’n 4 dagen rijden. Vandaag rijden 329 km van Silvia naar Pereira en overnachten we op een parkeerplaats 🅿️ voor een café met prachtig uitzicht. Morgen richting Medellin.

12-05-2023:

Via Pereira naar Medellin gereden, slechts 229 km, reistijd 10 uur liefst !!!!😳. Gemiddelde snelheid ca. 20 km per uur, in een colonne van vrachtwagens berg 🏔️ op, berg af. Helaas de datum voor de boot 🛥️ naar De Everglades van 25 mei is verschoven naar 12 juni ivm een route wijziging. Jammer, maar het is niet anders. We kunnen ons nog gelukkig goed vermaken in Colombia en het lekker op ons gemak doen. Als we uiterlijk maar Zorgen dat we 6 juni in Cartagena zijn. Maar.......Eric is vandaag een Colombiaan tegen gekomen die hem een geweldige route dwars door het Amazone gebied (1500km) heeft uitgelegd met meer dan de helft off-road "alleen voor de die-hards"  . Dat moet je natuurlijk niet tegen Eric zeggen ,je snapt natuurlijk wel dat we dat dus gaan doen.

16-05-2023:

Maar eerst nog Medellin, een stad met 5 miljoen inwoners. Wij staan op de Camping El Bosque, deze ligt ca. 20 km van het centrum en op een hoogte van 2650 meter. Onze voorraadkast is helemaal leeg, dus eerst een beetje een ruim gesorteerde supermarkt zien te vinden. Dat is gelukt in het centrum van Medellin, echter over die 20 km doe je wel ruim een uur. Nadat onze boodschappen kar gevuld was en wij buiten kwamen was het ondertussen aardedonker, en zeer zwaar gaan onweren, het water 💦 kwam met bakken uit de hemel. En dat terwijl wij nog het slingerweggetje naar boven, 🏔️met een hoogte verschil van 1100 meter moesten nemen. Dat hebben we geweten, het was een grote modderstroom, met stenen en aarde wat de berg afkwam. Je kon geen weg meer zien. En ook onze ruitenwissers waren niet meer zo als het wezen moest. Godzijdank komen we met onze 4-weel drive en dicht geknepen billen heelhuids boven.

17-05-2023

Vandaag hebben we de toerist uitgehangen en zijn we met de kabelbaan 🚠 naar het centrum van Medellin gegaan. Je moet je voorstellen dat het één grote markt is met straatventers, muziek 🎶 en mooie parken. Het is hier spotgoedkoop, heerlijk eten 🥘 met een biertje 🍺 erbij doe je hier lokaal voor €5. Ook meteen maar even hypermoderne campingschoenen (crocs) aangeschaft. En natuurlijk, 5 km gelopen om een setje ruitenwissers te kopen. Maar achteraf bleek dat er maar 1 in het doosje zat, dus ik heb pech. Morgen nog een rustdag en dan trekken we verder.

1. Joost en Saskia:
    18 mei 2023
    Super mooi om zo alles te kunnen volgen.
    Heel veel succes en veel plezier.
    Groetjes Joost en Saskia
  2. Rob en Marga:
    18 mei 2023
    Wow, stelletje durfals! Stoer hoor 1500 km door het Amazonegebied. Maar blijf voorzichtig en blijf genieten! Xxx
  3. Ron:
    18 mei 2023
    En ik al trots dat ik de schoorlse duinen heb beklommen
  4. Mieke:
    18 mei 2023
    Hoe meer ik lees, hoe meer ik blij ben dat ik rustig over spannende dingen kan lezen met kopje thee. Maar zo'n ontvangst bij een finca is dan wel een mooie beloning.
    Succes met ruitenwisserjacht.
    Mieke
  5. Yvonne:
    18 mei 2023
    Jullie zitten er al weer helemaal in lekker hoor en door !!!!
  6. Birgitta:
    18 mei 2023
    Fantastische verhalen weer! Wow wat zijn jullie toch stoer, ik voel me een watje hahaha. Heerlijk meegenieten van jullie reis zo, leuk!
  7. Anneke:
    18 mei 2023
    Ohhhhhh😱 klinkt allemaal top, maar mij veels te spannend🤣🤣
    Ja heerlijk Medellin lekker goedkoop en heerlijk eten..., kunnen jullie het wat rustiger aan doen....genoten van jullie verhaal en vd fotos zaaaaalig💋❤️
  8. Ria van Doorn:
    Oh wat gaaf allemaal
    Weet zeker dat Henk ook voor de binnendoor route had gekozen
    En ik rij nu stiekem mee
  9. Nick:
    18 mei 2023
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen. Ben benieuwd naar jullie belevenissen als jullie de 4wd jungle trip door het Amazone regenwoud gaan doen.
  10. Thecla Kuijs:
    18 mei 2023
    Ik vind t fantastisch wat jullie doen en jullie maken zoveel mee t zou mij te spannend zijn.genieten jullie nog maar lekker van jullie avontuur
  11. Peter en Hannelore:
    18 mei 2023
    Wat een prachtig verhaal !
    Zo genieten wij lekker mee.
    Wat een avontuur.
    Prachtige foto's en video's!
    Wat fijn dat Eric toch nog off-road kan rijden.😃👍
    Wat een mooie crocs😂.
    Wachten met veel plezier op jullie volgende verhaal en avontuur.
  12. Marilis Girigorie - Davelaar:
    19 mei 2023
    Leuke ervaring.
    Blijf maar genieten van jullie reis
  13. Atie en Arie:
    Super leuk de verhalen!
    We zijn onder de indruk hoe jullie het doen.
    💋atie en Arie
  14. Leonie Bongers:
    20 mei 2023
    Fantastisch daar in Colombia….. jaren geleden ook een tijd in Colombia gereisd…. Nog voor de FARC…… kun je nagaan!
    Baby’s werden toen op straat verkocht!
    Zal niet meer zo zijn denk ik.
    Minder armoede?
    Jullie maken wat mee…… heerlijk toch?
    Ik zou nog een tijdje in Colombia blijven….. toerist wezen ipv kilometers maken!
    Groetjes van Fons en Leonie
  15. Dini Bakker:
    20 mei 2023
    Geweldig Sophia en Eric wat een spannende tocht!
    Ik geniet er enorm van jullie verhaal.
  16. Frans Bijpost:
    21 mei 2023
    Blijf lekker door schrijven, spannender dan een boek.

Geniet van jullie reis