File

18 mei 2023 - Medellín, Colombia

10-05-2023:

Vandaag van Cachagüi naar Silvia gereden, via de Panamericana nr. 25 , afstand 275 km. Tijdsduur bijna 8 uur!!! Een schitterende route 🗺️, door de bergen ⛰️, maar vanwege de vele bochten en steile hellingen nam het veel tijd in beslag. En als je achter een vrachtwagen 🚛 rijdt die niet harder dan 20 km per uur de berg opgaat, dan kun je nagaan dat je niet erg opschiet. De vertraging ivm de landsliding in december, viel hartstikke mee. De weg is al gedeeltelijk hersteld en er was 1 rijbaan afgesloten, dit betekende slechts 15 minuten wachten. Dus om de beurt rijden. Helaas géén off-road voor Eric. Eind van de dag komen we bekaf aan bij Finca-La Bonanza. Maar we werden zo verschrikkelijk gastvrij onthaald, ongelofelijk. Het restaurant was gesloten maar de eigenaresse, wilde niet dat wij zonder eten naar bed gingen. En om 19 uur klonk de bel 🛎️, het diner 🍽️ is ready!! Wijnglazen, kaarsen 🕯️, het leek wel een 5 ***** restaurant. ( zie foto ) het diner bestond uit gerookte zalm, pasta en zelfgemaakt brood. Fantastisch wat een lieve mensen. Even een weetje: de finca was vroeger het hoofdverblijf van een Major Cali cartel 😳 Het blijkt dat er in deze regio veel coke velden zijn.

11-05-2023:

Bon dia, vanmorgen gehoord dat er 25 mei een mogelijkheid is om te verschepen naar Miami. Dit betekent dat we uiterlijk 20 mei in Cartagena moeten wezen. Dus plank gas……! Op naar Cartagena , qua kilometers niet zo ver zo’n 900 km, maar qua reistijd wel. Op z’n snelst zo’n 4 dagen rijden. Vandaag rijden 329 km van Silvia naar Pereira en overnachten we op een parkeerplaats 🅿️ voor een café met prachtig uitzicht. Morgen richting Medellin.

12-05-2023:

Via Pereira naar Medellin gereden, slechts 229 km, reistijd 10 uur liefst !!!!😳. Gemiddelde snelheid ca. 20 km per uur, in een colonne van vrachtwagens berg 🏔️ op, berg af. Helaas de datum voor de boot 🛥️ naar De Everglades van 25 mei is verschoven naar 12 juni ivm een route wijziging. Jammer, maar het is niet anders. We kunnen ons nog gelukkig goed vermaken in Colombia en het lekker op ons gemak doen. Als we uiterlijk maar Zorgen dat we 6 juni in Cartagena zijn. Maar.......Eric is vandaag een Colombiaan tegen gekomen die hem een geweldige route dwars door het Amazone gebied (1500km) heeft uitgelegd met meer dan de helft off-road "alleen voor de die-hards"  . Dat moet je natuurlijk niet tegen Eric zeggen ,je snapt natuurlijk wel dat we dat dus gaan doen.

16-05-2023:

Maar eerst nog Medellin, een stad met 5 miljoen inwoners. Wij staan op de Camping El Bosque, deze ligt ca. 20 km van het centrum en op een hoogte van 2650 meter. Onze voorraadkast is helemaal leeg, dus eerst een beetje een ruim gesorteerde supermarkt zien te vinden. Dat is gelukt in het centrum van Medellin, echter over die 20 km doe je wel ruim een uur. Nadat onze boodschappen kar gevuld was en wij buiten kwamen was het ondertussen aardedonker, en zeer zwaar gaan onweren, het water 💦 kwam met bakken uit de hemel. En dat terwijl wij nog het slingerweggetje naar boven, 🏔️met een hoogte verschil van 1100 meter moesten nemen. Dat hebben we geweten, het was een grote modderstroom, met stenen en aarde wat de berg afkwam. Je kon geen weg meer zien. En ook onze ruitenwissers waren niet meer zo als het wezen moest. Godzijdank komen we met onze 4-weel drive en dicht geknepen billen heelhuids boven.

17-05-2023

Vandaag hebben we de toerist uitgehangen en zijn we met de kabelbaan 🚠 naar het centrum van Medellin gegaan. Je moet je voorstellen dat het één grote markt is met straatventers, muziek 🎶 en mooie parken. Het is hier spotgoedkoop, heerlijk eten 🥘 met een biertje 🍺 erbij doe je hier lokaal voor €5. Ook meteen maar even hypermoderne campingschoenen (crocs) aangeschaft. En natuurlijk, 5 km gelopen om een setje ruitenwissers te kopen. Maar achteraf bleek dat er maar 1 in het doosje zat, dus ik heb pech. Morgen nog een rustdag en dan trekken we verder.