Mexico - Amerika

4 juli 2023 - Waterloo, Illinois, Verenigde Staten

21 juni : Zes maanden van het jaar is het een verdrietig gezicht, de prachtige witte stranden van de Riviera Maya liggen dan vol met Sargasso. Zeewier wat aanspoelt op de stromingen in de oceaan en de Caraïbische zee. Mexico en vooral de regio Cancun staan bekend om de prachtige stranden met helder water. Het gebied wat jaarlijks getroffen wordt door deze “ramp” strekt zich in Mexico uit van het noorden van Cancun tot aan de stranden rondom Tulum en dus alles wat er tussen in ligt.

De zee heeft alleen in de verte nog die beroemde turquoise kleur. Vooraan, waar je zwemt is het op de meeste dagen een bruine groentesoep van deinend zeewier. Het oude aangespoelde zeewier als het niet opgeruimd wordt, of op de verzamelpunten waar het ligt te wachten op transport stinkt naar rotte eieren.

Gelukkig komt er met de tonnen Sargassum die aanspoelt niet heel veel vuilnis mee het strand op hier in Mexico, dat is fijn.

De overheid doet veel om het weg te houden van de stranden en de stranden schoon te houden. Overal zijn burgers, stadsmedewerkers en tractoren bezig het goedje te verplaatsen naar verzamelpunten vanwaar het dan afgevoerd word in grote vrachtwagens. En zelfs op zee is de marine ingezet om schade aan het toerisme te voorkomen, en er liggen vaak fle gekleurde barrieres in zee die het aanspoelen moeten voorkomen.

Maar het lijkt gewoon teveel. Op het moment dat het strand schoon is, ligt er alweer nieuw, en als de wind uit zee komt gaat dat echt met scheepsladingen tegelijk. Dan sta je er enkel-hoog in en soms hoopt het tot kniehoogte op.

En in zee, wel laaat ik het zo zeggen dat ik in Playa del Carmen niet eens in zee wilde zwemmen, want het is 1 bruine soep, het kriebelt overal langs je armen en benen en je neemt stukjes zeewier mee op je huid en in je zwemkleding op plaatsen waar je dat niet echt wilt hebben. Alhoewel het Eric niets uitmaakte, hij zegt dat het lekker drijft.

23 juni : Na 8 dagen, een heerlijk hotelletje op het strand met iedere dag een lekker ontbijtje zijn we nu wel uitgerust genoeg om naar Amerika 🇺🇸 te vliegen en onze busje 🚐 uit de haven te halen.
Van ons hotel naar de luchthaven is ook weer een heel verhaal; we hadden tickets 🎫 gekocht voor de bus 🚌 maar dit werkte niet helemaal zo als het hoorde. De bus was weg, de tickets waren weg en wij stonden met onze koffers nog steeds te wachten. Aan iedereen gevraagd maar niemand 🤷‍♀️kon ons iets vertellen. Uiteindelijk met een deel-taxi naar het vliegveld, waar wij gelukkig nog konden inchecken omdat het vliegtuig vertraagd was. 😰.
Een losse koffer kost $78 dollar, dus Eric had bedacht om een voetbal tas te kopen en daar alles in te proppen. Bij de incheckbalie stond een soort mandje waar het in moest passen, dan mocht het gratis mee. Nou….Eric heeft net zolang staan duwen tot die tas in het mandje paste, een hele rij mensen iedereen wachten, maar uiteindelijk mocht hij gratis mee. 😜

29 juni:

Vannacht half 2 aangekomen in Miami. Nog nooit zo’n snelle douane 🛃 controle gehad, binnen 10 minuten stonden we buiten. Daar stonden rond de 5000 🚖 taxi’s ons al op te wachten, maar nee…dat was ons natuurlijk weer te duur en wij hebben een Uber genomen. Één klein wit autootje tussen al die gele taxi’s. Inchecken in het hotel 🏨 ging prima en binnen 5 minuten sliepen we.

Vanmorgen lopend (3 Mile, 33 graden) langs de snelweg onze scheepsagent bezocht. Alle formaliteiten afgehandeld en betaald. Omdat onze bus 🚌 totaal 💯 % verzegeld is krijgen we geen extra controle en dat scheelt zo’n 3 dagen wachten. Nu maar hopen dat we hem morgenochtend kunnen ophalen 🍀🙏🙏.

30 juni:

Vanmorgen om 10 uur uitgecheckt, we hebben nog niets gehoord van onze scheepsagent. Toch nemen we een Uber naar Fort Lauderdale, want we willen de bus uit de haven ophalen. Lukt het niet dan boeken we een hotelletje in Fort Lauderdale en kunnen we hem pas maandag ophalen. Net voordat we Fort Lauderdale inrijden komt het verlossende bericht; ook het allerlaatste document is goedgekeurd en de bus is vrijgegeven. yeaaahhhhhh!!! Om 13 uur zijn we bij de haven , en ja hoor daar staat ie !!! Op en top! Helemaal niets uit de bus gestolen. Dit was een hele opluchting omdat we al van meerdere reizigers die ook RoRo verscheept hadden te horen hadden gekregen dat er veel dingen uit je bus worden gestolen.
Om 14 uur staan we buiten de poort van de haven met ons busje 🚐 en kan onze reis door Amerika starten.

Zo… we hebben de eerste 250 km er opzitten en stoppen in West Melbourne Florida bij een Walmart. Eerst alles weer even reorganiseren , onze koffers uitpakken en boodschappen inslaan. Ook hier is het verschrikkelijk warm 🥵, overdag 35 graden en s’ nachts rond de 30. Aangezien we vrij kamperen hebben we geen stroom voor onze ventilator en hoeven we niet naar de sauna. Zo snel mogelijk richting Canada 🍁.

1juli: Ondertussen hebben we Valdosta in Georgia bereikt en hebben vandaag 500 km afgelegd.
Het gaat weer als vanouds. De bus rijdt als een zonnetje. Vandaag was het zo warm dat we de ramen dicht hebben gelaten en met airconditioning hebben gereden.

2 juli: Vandaag een heel kort bezoekje aan Atlanta gebracht. We wilden eigenlijk naar de Coca Cola fabriek. We hadden er echter geen rekening mee gehouden dat het zondag was en heel heel druk. Een parkeerplek was helaas niet te vinden, op een parkeergarage na, maar daar was onze bus net iets te hoog voor. Dus dan maar even door het historische centrum heen gereden. Ook heel leuk.
Ondertussen zitten we in Tennessee. En hebben een prachtige route achter de rug. Eindelijk barstte ook het onweer los. Grote klappen, Lichtflitsen, en een heerlijke bui ⛈️. Hierdoor werd het eindelijk onder 28 graden vannacht en hebben we weer eens heerlijk geslapen (voor de Walmart). 😜 onze eerste lekke band trouwens, maar gelukkig in de buurt van een lokale garage.

3 juli:

Florida ✅, Georgia ✅, Kentucky✅, Tennessee ✅, Illinois ✅.
4 dagen onderweg en al 5 Staten doorkruist. Momenteel hebben we al 2000 Amerikaanse kilometers erop zitten.

Vanmorgen Nashville bezocht. Dit is zo’n stad die je met eigen ogen gezien moet hebben. ‘S morgens om 10 uur, zijn alle kroegen al open op Broadway en uit iedere kroeg klinkt muziek 🎶, die live gespeeld wordt. Overal schitterende neon reclame, iedereen draagt cowboylaarzen en een cowboyhoed 🤠 natuurlijk. Fantastisch wat een bruisende stad.

Daarna trekken we langs de Mississippi omhoog naar Saint Louis. Via route 3 de scenic byway.
Onderweg nog even gestopt bij Chester het thuisland van Popey.

1. Rien en wendy:
    4 juli 2023
    Geweldig verhaal weer dushies. Wat zullen jullie opgelucht zijn. Dus ipv de queen of the south ben je nu een cowgirl geworden.
  2. Rob en Marga:
    4 juli 2023
    Wow, jullie hebben de sokken erin maar jullie maken genoeg mee. Op naar Canada
  3. Petry:
    Wat een mooie verhalen
  4. Carlo:
    Great 😁
  5. Ria van Doorn:
    Heerlijk om te lezen
    Zit gewoon stiekem achterin dat bussie
  6. Charlot en de boys:
    4 juli 2023
    Wat een mooie foto's allemaal weer en prachtige verhalen!!!! Wij genieten mee vanaf de bank hihi!! Geniet enne..... wel eten hé, jullie krijgen zulke smalle koppies xxxx
  7. Coby:
    4 juli 2023
    Volg jullie prachtige verhalen met genoegen va de bank
    Fijne reis verder
    Heb het goed
  8. Dini Bakker:
    5 juli 2023
    Geweldig ik geniet ervan!
  9. Leonie Bongers:
    5 juli 2023
    Weer een spannend verhaal, we leven met jullie mee.
    Temeer omdat ik de reis Miami Canada als 18jarige ook heb meegemaakt met mijn ouders die in Miami een auto kochten en waarmee we dus Amerika hebben doorkruisd ….vervolgens de auto naar Curaçao verscheept.
    Dat was indertijd goedkoper dan een auto kopen op Curaçao.
    Kun je nagaan!
    Geniet van al het moois joh……beetje jaloers zijn we wel!
    Groetjes van Fons en Leonie
  10. Pim en Joke:
    8 juli 2023
    And the adventure continues!