Eindelijk op de Boot…..

25 juni 2023 - Playa del Carmen, Mexico

Eindelijk……bevestiging dat de bus 🚌 op de boot naar de Everglades gaat. Klein probleempje, we zitten nu nog ca. 400 km vanaf Cartagena. Dus wekker ⏰ gezet op 6.00 uur en gaan met die banaan 🍌.  Om 13 uur arriveren we bij ons Hostel en moeten we de bus klaar maken voor transport. Dwz. Alle brandbare stoffen eruit, alles vastzetten, koffers 🧳 pakken voor de aankomende 2 weken en dan een biertje 🍺 want de temperatuur is 36graden. Arme Eric, hij moet morgenochtend vroeg met een spijkerbroek 👖, dichte schoenen 🥾, shirt met lange mouwen, 🦺 veiligheidsvest en een helm ⛑️ op naar de haven, en dat zonder één woord Spaans. Ik ben benieuwd 🤨 waar onze auto heengaat.

Om 6 uur vanmorgen, stond ons wekkertje. Echter we waren al ruim van te voren wakker. Gaan we dan eindelijk op de boot? Na de laatste km door Colombia, komen we aan bij de haven. Hier moeten we wachten omdat we onder escorte het havengebied mogen betreden. We zijn niet alleen er staat ook een 27 jaar oude VW bus uit Brazilië die de overtocht gaat maken. (Deze overlanders spreken alleen Portugees, dus dat was communiceren met handen en voeten) . Om 10 uur worden we opgehaald en Eric krijgt een overhemd met lange mouwen, schoenen en helm ⛑️ . Op zich ging dit vrij soepeltjes en vlot. Daarna moesten we naar onze scheepsagent Anna om de papieren in orde te maken. Helaas, we misten een belangrijk document (costumnummer) het zou 15 dagen duren om dit stempel te krijgen, dus kon onze bus niet mee. Maar….dankzij een geweldige inzet van Anna onze scheepsagent is het na 4 uur heel veel mailen, faxen, vertalen en bellen naar Amerika toch gelukt. En mag ons busje mee, tenminste als hij morgen de narcotica test doorstaat. Wordt vervolgd…….

16 juni ; Vandaag een relax dagje bij het zwembad 🏊🏼‍♂️ en s’avonds even naar de oude binnenstad. Helaas regende het, maar was wel lekker koel na een zeer warme dag. De narcotica controle staat nu voor morgenochtend 7 uur gepland. 🙏

17 juni: Hieperdepiep 🥳 hoera 🎉. Vanmorgen om 7 uur werd de jarige job opgehaald om naar de haven te gaan. Daar zou de narcotica controle plaatsvinden. Weer lekker ingepakt, met shirt met lange mouwen, spijkerbroek 👖 en helm ⛑️ op ging Eric vol goede moed op pad. Maar ja…..de bus 🚌 komt uit Curacao, nou dan weet je het wel !? Al met al…heeft dit de hele dag geduurd voor. Douane controle, politie controle en uiteindelijk de narcotica controle met drugshond (ps. Het was een lieverdje, zie foto). Maar alle documenten zijn gestempeld, de bus is verzegeld dus klaar voor vertrek. Nu een klein feestje 🥳 vieren.

19 juni: Oké! De plannen zijn weer veranderd 😜. Vanmorgen hebben we uitgecheckt uit onze Hostel en verhuist naar het centrum historica van Cartagena. Hier willen we nog een dagje verblijven want we hebben besloten om naar Mexico te vliegen dinsdag en daar een kleine vakantie te houden, zolang de bus 🚌 nog onderweg is naar Miami . Miami zelf ligt toch wel ver boven ons budget, voor de prijs van 1 nacht in Miami kunnen we 4 nachten in Mexico verblijven. Dus die keuze was snel gemaakt. Afijn vliegtickets en hotel geboekt en morgen verlaten we zuid-Amerika.

21 juni :

We nemen afscheid van Colombia, het is en blijft een prachtig land. Wat hebben we hier genoten.
Om een nacht (hotel) en een goedkopere ticketprijs te krijgen hebben we besloten om een nacht vlucht ✈️ naar Mexico 🇲🇽 te nemen. Zo gezegd zo gedaan, eerst naar Bogota ca. 1,5 uur vliegen. Ze hadden ons daar per ongeluk in de eerste klas gezet en we hadden een zee van ruimte. Om 23.00 uur landen we in Bogota, hier moesten we 3,5 uur wachten op de aansluiting naar Cancun. Dat was natuurlijk ook een goedkope vlucht, nou dat hebben we geweten. Met een of andere onbekende maatschappij zaten we als sardientjes in één blikje. Helemaal gebroken landden we smorgens om 6 uur in Mexico 🇲🇽.

Maar afijn op naar ons hostel in Cancun, maar dat viel zwaar tegen. Naar ons idee lag het midden in een industrie wijk. Daar stonden we dan om 8 uur smorgens, geen hotel, geen internet, iPhone leeg en bekaf.  Maar zo gauw laten we ons niet gek maken, met gepikt internet van het hostel en het laatste restje stroom in onze iPhones vinden we een nieuw hotel in Playa del Carmen, ca 40 km aan de kust. Hoppa…Uber is onze vriend en daar gaan we weer. Door een weer war van kleine straatjes bereiken we eindelijk ons hotel 🏨. WoW….. wat een pareltje, kamers direct aan het strand, elke ochtend ontbijt.  Maar nu eerst even een paar uurtjes pitten……😴😴

1. Mieke:
    25 juni 2023
    Ben erg benieuwd of Noord Amerika ook zoveel avontuur zal opleveren. En van 1e klas vliegen naar Budget Air is wel een hele overstap, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig veilig aangekomen en slimme zet, uitpuffen aan zee.
    Zwaai uit Pancras.
  2. Rob en Marga:
    Hoop dat Amerika wat makkelijker verloopt. Succes en plezier dushies 💋
  3. Hannie.kiestra:
    25 juni 2023
    Wat maken ze je altijd bang met stempels en papieren! Gelukkig hadden jullie Anna!Nu 2 weken geen busje? ook wel weer eens leuk!Dakloos!
  4. Carlo:
    25 juni 2023
    Was weer leuk om te lezen.
    Geniet van Mexico  🌴😁
  5. Charlot en de boys:
    25 juni 2023
    Wat een verhaal weer, blij dat de bus op de boot zit en jullie nog even kunnen relaxen in Mexico. Nog gefeliciteerd met je mannetje, ik had appjes gestuurd maar die heb je natuurlijk niet gehad ivm diefstal Phone, had ik even niet aan gedacht haha. Prachtige foto's. Enjoy xxxx
  6. Witte:
    Tjonge Eric- Sophy,
    Wat een prachtige belevenissen daar.
    Veel plezier ook in het volgende deel van de reis, met misschien wat meer ontspanning?
    Witte
  7. Marilis Girigorie - Davelaar:
    25 juni 2023
    Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen in Mexico. Nu begin weer een nieuwe avontuur. Hoop dat het alleen prachtige belevenissen zou worden. Geniet van Mexico
  8. Ria van Doorn:
    25 juni 2023
    Ik vind het zo ontzettend leuk en spannend allemaal
    Ben best wel trots op jullie hoor
    Flikken het toch maar
  9. Thecla Kuijs:
    25 juni 2023
    Nou dat was weer t zoveelste avontuur je schrijft op een manier alsof ik erbij ben,geweldig ga nu lekker genieten van jullievacantie
  10. Coby:
    26 juni 2023
    Prachtige reis prachtige verhalen en foto's
    Kijk al uit naar het vervolg
    Geniet van hotel en strand
  11. Dini Bakker:
    26 juni 2023
    Ik ben sprakeloos wat een ondernemingsgeest- geduld en uithoudingsvermogen om het allemaal voor elkaar te krijgen!!
    Toppers zijn jullie.
  12. Jan & Ella:
    28 juni 2023
    Vet mooie short stories en plaatjes. You both kick ass..
  13. Pim en Joke:
    8 juli 2023
    Zo'n reis is al een heel avontuur maar jullie weten er dan toch altijd weer het maximale uit te halen! Heerlijk om te lezen, en wat een prachtige foto's zitten er weer bij! Have fun and enjoy (and stay safe). Veel liefs, ook van Pim!