Ayoooo! 👋🏼

6 mei 2023 - Finca Sommerwind, Ecuador

Zo de eerste horde al overwonnen. We hadden geen retourticket en dat schijn je nodig te hebben als je naar Ecuador vliegt. Toen we vertelden dat via Ecuador met de auto 🚗 via Colombia naar Amerika wilden, keken ze ons aan en verklaarden ze ons voor gek 😜. Na het tonen van onze Amerikaanse visa’s aan chef Avianca hebben we alsnog een boardingpas gekregen. Maar ze bleven ons wel wantrouwig aankijken.

En ja hoor! Net voor het boarden worden we omgeroepen, we moeten ons melden bij gate 4 😰. Of we nog ander bewijs kunnen tonen, dat we Ecuador echt wel weer gaan verlaten en hoe?? Godzijdank laten ze ons aan board gaan na het tonen van de autopapieren.

Mooi op tijd en zonder verdere problemen komen we aan in Quito en staat de campingtaxi klaar die ons naar Finca-sommerwind brengt. Hier verblijven we de eerste paar nachten in een Tiny house. Slaap 🛌 lekker !

De afgelopen dagen stond in het teken van het scoren van een gasfles, want Sophia zonder koffie ☕️ is niet gezellig. Het scoren van een gasfles is nog een heel gedoe, s’morgens om 7 uur rijdt er een vrachtwagen 🚛 langs de camping 🏕️ met een heel irritant belletje, daar moet je dan heel snel bij zijn om je fles om te ruilen want voor je het weet is hij al voorbij en is dat weer een dag zonder koffie. En je weet hoe ik ben, dus Eric zat ‘S morgens om 6 uur al met zijn gasfles aan de weg. Voor de rest schoonmaken, gordijnen ophangen en alle nodige reparaties om de bus reisklaar te maken. Waaronder een nieuwe distributie riem en v-snaren, olie en brandstof filter en 2 nieuwe banden. Hiervoor moest hij naar het Centrum van Ibarra.

Gisteren reed Eric bijna in een roadblock hij  heeft anderhalf uur achter een pompstation ⛽️ verdekt opgesteld staan wachten tot ze vertrokken 😱😱. Momenteel is de bus illegaal in Ecuador en is het dus noodzaak dat we niet in een roadblock terechtkomen. Gelukkig had hij daar WiFi, maar ik had wel de zenuwen 😟. Zag mijn geest al dwalen. Zit ik daar straks in mijn eentje op de camping en hij in een cel. Maar….veilig terug gekomen en wel 2 nieuwe bandjes gescoord en volgens Eric kunnen we de eerste 30.000km weer vooruit. Dat moet ook wel wat mijn roadbook is 98 pagina’s en heel vééél kilometers. Waarvan een heel stuk offroad in Colombia want dat vindt Eric zo leuk 😏.

1. Mieke:
    6 mei 2023
    Zonder strijd geen overwinning, en zonder tegenslag geen mooi verhaal. Tiny house, hoezo? Jullie hebben toch rijdende tiny house? Afijn, het grote genieten is begonnen, ook voor de meelezende
    en meelevende thuisblijvers.
    Zwaai, Mieke
  2. Sophia:
    7 mei 2023
    De eerste paar dagen, was acclimatiseren erg belangrijk voor ons en was de bus nog niet echt geschikt om in te slapen 💤, als mannen beginnen te sleutelen dan liggen er overal onderdelen en is het een grote puinhoop. Dus we zijn luxe gestart 🤣
  3. Yvonne:
    6 mei 2023
    Haha het is nu al spannend ik hang aan jullie lip de komende maanden 😜
  4. Ria van Doorn:
    Wat gaaf weer !
    Zit er weer helemaal in
    Enne het is de tegen wind die de vlieger doet stijgen !!!
  5. Michel, Samantha, Indy & Mecx:
    6 mei 2023
    Jullie willen avontuur, nou die krijg je dan! Pff wat spannend allemaal. Gelukkig hebben jullie je weer gered.
  6. Anneke:
    6 mei 2023
    Ohhhhh wat een spanning...., hoe trekken jullie dat toch....mij nie bellen, haha
    Hier hebben we de 1e hhour overleefd zonder jullie......moeizaam maar tis gelukt...😁😘
  7. Sophia:
    7 mei 2023
    Ah gelukkig! We waren al bang 🤣🤣 dat we terug moesten komen voor het happy hour .
  8. Rob en Marga:
    6 mei 2023
    Tjonge jonge, wat een avonturen beleven jullie nu al en jullie zijn amper onderweg! Spannend hoor en nog pittig aan de klus horen we wel! Sterkte dushies en straks echt genieten 💋
  9. Thecla Kuijs:
    6 mei 2023
    Wij genieten van jullie verhaal en wensen jullie onwijs veel mooie momenten en een goede reis
  10. Shervin Emers:
    6 mei 2023
    Oh,een heel spannend avontuur,maar blijf genieten van jullie reisje👍🏼doei
  11. Sophia:
    7 mei 2023
    Danki, we genieten volop. Fijn dat we zulke goede buren hebben, die ons thuisfront in de gaten houden 😘
  12. Milou:
    7 mei 2023
    Elke keer lukt t je toch weer hè? Ik heb er alle vertrouwen in en t busje ziet er fantastisch uit! Remedie? Transmissie olie? Die ook aangevuld??? En een nieuw reserveband zie ik?? En gas? T lukte mij niet t gas bij te vullen maar jullie wel weer, TOP! Ik leef met jullie mee! Heel veel genieten en heel veel geluk gewenst in spannende tijden!!
  13. Sophia:
    7 mei 2023
    Hi Milou, alles is vervangen, olie, distributie riemen, 2 nieuwe banden, reserve wiel, oliefilter, luchtfilter en nog veel meer. We hebben in Ibarra een nieuwe gasfles en aansluiting gekocht en laten vullen, dus dat is ook super. Eindelijk koffie en kunnen 🥘.
    Waarschijnlijk gaan we dinsdag richting Colombia 🇨🇴. We zijn super blij 😀 met het busje 🚐 😘😘 ps. Hoe was het in Mexico?
  14. Carlo van Kleef:
    7 mei 2023
    Mooi avontuur weer en heel leuk om te volgen.
    Have fun :)
  15. Charlot en de boys:
    7 mei 2023
    Nou, dat begint weer lekker spannend, pffff, zo leuk weer om te lezen, daar kan geen ereader tegenop haha. Wat gaaf dat Tinyhouse ook!!! Enjoy your trip and take care dushies. Kijk nu al uit naar jullie volgend verhaal. Big hug xx
  16. Leonie Bongers:
    7 mei 2023
    Hé hippies…..nu al het een en ander overleefd.
    Hoezo is de bus illegaal in het land?
    Jullie hadden de bus toch verkocht een paar jaar geleden?
    En gelukkig dat jij alles van auto’s weet Eric…….oei die distributie riem……..zooooo duur geweest in onze camper!
    Have fun! Groetjes van Fons en Leonie
  17. Sophia:
    7 mei 2023
    Als je een auto 🚗 met een buitenlands kenteken invoert en geen invoerrechten betaald omdat je het land ook weer verlaat met dezelfde auto dan krijg je een TIP oftewel een tijdelijke import permit. Deze is in de meeste gevallen 6 maanden geldig. Blijf je langer dan overtreedt je de wet en wordt de auto inbeslaggenomen. In ons geval is de auto al ruim 3 jaar in Ecuador (ivm pandemie) . Dus we zijn zwaar in overtreding 🙊🙈. Het is dus noodzaak om zonder aanhouding van de politie de grens van Colombia te bereiken, waar wij weer een nieuwe TIP kunnen regelen om Colombia binnen te komen. Dusssss vingers crossed🙏🤞🏼🤞🏼
  18. Jan & Ella:
    7 mei 2023
    Puik verslag lieverds. Mooi om jullie zo te volgen. Enjoy the ride liefs ons
  19. Milou:
    7 mei 2023
    Wie had dat nou gedacht dat je weer in hetzelfde bussie weer door Ecuador en Colombia zou reizen…..I really keep my fingers crossed…maar zo fijn dat alles t weer doet! En dat je koffie kan drinken hahahah
  20. Jeannet:
    8 mei 2023